Suvaitsevaisuuskasvatus koulutusjärjestelmässä – Onko siinä paradoksi?

Kirjoittajat

  • Jaana Anglé
  • Markku Mattila

Avainsanat:

koulutusjärjestelmä, lapset, nuoret, vieraskieliset, suvaitsevaisuuskasvatus

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan suvaitsevaisuuskasvatusta Suomen koulujärjestelmässä. Suvaitsevaisuuskasvatus on lakisääteistä ja läpäisee koko järjestelmän. Jo esiopetuksessa tavoitteena on ”kehittää valmiuksia kohdata vakaumuksellisia kysymyksiä, jotka liittyvät ihmissuhteisiin, kulttuuri-identiteettiin, ihmisen ja luonnon suhteeseen ja yhteisöön.” Perusopetuksen lainmukainen tehtävä puolestaan on kasvattaa oppilaita ”vastuullisuuteen ja yhteistyöhön sekä toimintaan, joka pyrkii ihmisryhmien, kansojen ja kulttuurien väliseen suvaitsevaisuuteen ja luottamukseen”.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-06-01

Viittaaminen

Anglé, J., & Mattila, M. (2016). Suvaitsevaisuuskasvatus koulutusjärjestelmässä – Onko siinä paradoksi?. Migration-Muuttoliike, 42(1-2), 29–31. Noudettu osoitteesta https://siirtolaisuus-migration.journal.fi/article/view/89750