Äidinkielellä tapahtuvan opetuksen merkityksestä Skövden ja Eskilstunan suomalaisten siirolaisoppilaiden koulunkäyntiin

Kirjoittajat

  • Kari Lasonen

Abstrakti

Jyväskylän ylopiston Kasvatustieteen laitoksella on valmistunut Ruotsin suomalaisia siirtolaisoppilaita koskeva tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää suomen kielellä tapahtuvan opetuksen yhteyksiä siirtolaisoppilaiden äidinkielen taitoihin, koulusaavutuksiin sekä koulumotivaatioon ja sopeutumiseen. Tutkimukseen valittiin Skövden kaupungista 9 ja Eskilstunasta 8 suomalaista ala-asteen luokkaa, joihin kuului yhteensä 340 suomalaista oppilasta. Vertailua varten mukaan otettiin Skövden ruotsalaisista luokista (2. ja 3. luokka) 53 suomalaista ja Suomesta. Karstulan peruskoulusta 137 oppilasta. Tutkimukseen osallistui täten 530 koehenkilöä peruskoulun kolmelta ensimmäiseltä luokalta.

Tiedostolataukset

Julkaistu

1978-12-01

Viittaaminen

Lasonen, K. (1978). Äidinkielellä tapahtuvan opetuksen merkityksestä Skövden ja Eskilstunan suomalaisten siirolaisoppilaiden koulunkäyntiin. Migration-Muuttoliike, 5(4), 9–20. Noudettu osoitteesta https://siirtolaisuus-migration.journal.fi/article/view/95122

Numero

Osasto

Artikkelit