Siirtolaisuus Yhdysvaltoihin
Abstrakti
Nykyisinä vaikeina taloudellisina aikoina Suomen elinkeinoelämän olisi syytä muistaa se aineellinen ja henkinen pääoma, jonka sadat tuhannet suomalaiset siirtolaiset ja heidän jälkeiläisensä muodostavat eri puolilla maailmaa. Suomen talouselämä ei ole tähän saakka käyttänyt riittävästi hyväkseen tuotemarkkinoinnissa sitä "good will'iä", jota edustavat huomattaviinkin yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin johtoasemiin nousseet amerikansuomalaiset ja suomalaista syntyperää olevat henkilöt. Onpa menneinä vuosina tällaisten henkilöiden tekemiin markkinointialoitteisiin suhtauduttu jopa välinpitämättömästi. Tämän kaltaiseen asennoitumiseen yhteiskunnalla Suomessa ei ole varaa. Tarvittaisiin teollisuutemme, ulkomaankaupan edustajien ja siirtolaisjärjestöjemme yhteistyötä korkeatasoisen suomalaisen tuotteen nykyistä tehokkaammaksi markkinoimiseksi Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Australiaan, Ruotsiin ja muihin suomalaisten siirtolaisten suosimiin suuren ostovoiman omaaviin maihin.